Monday, January 6, 2014

Mengganggur? Lepas ni tak payah lagi dah.

Posting kali ini gua rasa penting memandangkan kenaikan harga barang yang mencanak kebelakangan ni membuatkan ramai dari kita yang mungkin rasa nak tukar kerja baru supaya boleh dapat gaji lebih sikit ataupun korang rasa dah sampai masa cari duit sendiri dari tidur sepanjang hari kat rumah mak bapak ngkorang.

Gua senaraikan kat bawah nun 5 tips tentang bagaimana nak meningkatkan kebarangkalian korang mendapat kerja. Tips2 ni datang dari sumber - sumber berikut:-
  • bahan bacaan tentang temuduga
  • pengalaman menjadi panel penemuduga; dan
  • pengalaman gua sendiri mencari kerja

Pertama : Mesti tenang/cool sepanjang masa interview
Bila ngkorang pergi interview tu, kurangkanlah rasa nervous tu. Anggap lah panel tu sebagai kengkawan saja. Sessi interview yang relex dan dalam mode berborak boleh memberi signal yang korang jenis orang yang tak kelam kabut dan maintain cool bila korang dapat kerja tu. Satu cara yang gua praktikkan ialah kita jangan terlalu mengharap nak dapat kerja sebab dalam keadaan macam tu kita jadi stress. Assume saja calun lain lebih baik dari kita jadi kita takder lah rasa tertekan bila 'menjual' diri sepanjang interview.

Kedua : Find out nama panel interviewer.
Ini penting sebab dapat memberi gambaran yang kita menghormati dan mempunyai daya ingatan yang bagus. Cuba tanya petugas siapa nama panel temuduga sebelum masuk bilik interview. Sekali2 bila menjawab soalan, sebut nama panel (yang bertanya) di awal jawapan. Contoh:-

"Err..En Azman, untuk makluman En Azman, saya perlukan 2 bulan notis untuk berhenti kerja".

Ketiga : Jawapan jangan standard la.
Adalah normal dalam sesi interview akan ada soalan2 standard. Untuk soalan2 yang sebegini, kita seharusnya dah ready dengan jawapan yang bakal keluar dari mulut sebelum kita masuk bilik interview. Saya sarankan, bila kita dah ada skrip jawapan yang nak di beri, kita tanya balik soalan berikut pada diri sendiri.

"Adakan jawapan yang bakal aku beri ni ada kemungkinan sama dengan jawapan candidate lain?"

Jika jawapan soalan ni YA, then hampir perlu untuk korang revise balik skrip jawapan korang.

Panel sebenarnya akan ataupun telah lama bosan mendengar skrip jawapan yang sama setiap masa soalan2 standard ditanya. Jawapan yang 'luar dari kotak' akan lebih menarik minat derang. Pastikan skrip jawapan korang tak mungkin terpacul dari mulut candidate lain OK.

Keempat : Korang harus mampu menyumbang lebih dari expected
Biasanya dalam iklan jawatan kosong, akan ada job scope atau responsibilities yang akan disenaraikan dalam iklan jawatan kosong yang korang baca. Untuk tips keempat ni, ada 3 steps.
First, korang mesti pastikan setiap line job scope tu boleh di cross check dengan experience korang yang tersenarai dalam resume. Sebabnya ialah kalau tak match, chances korang akan jadi slim. Company dah tentu tak nak buang masa employ korang kalau korang cuma mampu buat 80% dari job scope yang derang nak, kan?
Secondly, korang kena highlight pada panel yang korang takder masalah langsung nak deliver sebab apa yang tertulis kat iklan jawatan kosong tu korang ada experience. At this point, suruh panel rujuk korang punya resume.
Lastly (and very importantly), korang mesti make it a point that, korang boleh deliver more than expected. More than expected ni bermaksud, panel expect korang boleh buat apa yang derang nak tapi dengan apa yang korang ada (atau experience), korang mampu bagi lebih dari itu. Tapi jangan berjanji bulan dan bintang pulak. Be reasonable lah.

Kelima : Penutup harus dengan soalan yang ohsem.
Sangat biasalah panel suka tanya soalan standard yakni samada korang ada apa2 nak tanya tak di penghujung sesi interview. Dan juga adalah hampir standard calun2 akan bertanya bila derang boleh dapat jawapan samada dapat atau tak kerja yang dipohon. Untuk soalan penutup, gua cadangkan korang bagi soalan ni.

"Boleh tak saya tahu criteria yang sebagaimana yang tuan lihat ada pada saya sehingga tuan decide nak shortlist untuk interview pada hari ini".

Soalan macam ni akan pulang paku buah keras pada panel sebab dia pulak nak kena pikirkan apa nak jawab. Korang pun nampak sedikit inteligent. Korang juga boleh guna respon dari panel untuk sesi interview kat tempat lain bila korang di tanya soalan tentang criteria yang korang ada.

Semoga berjaya.

No comments: