Thursday, January 23, 2014

Nombor

Dalam hidup ni, kerjaya aku berkisar tentang wang ringgit. Selepas habis sekolah menengah dulu, aku memang tak tahu apa yang aku minat atau berhasrat nak jadi bila berada di alam pekerjaan. Bapak aku yang decide untuk aku belajar Perakaunan. Pergh, giler stress nak mamps tengok nombor2 ni satu ketika dulu. Mana tak nya, matematik SPM dapat 5 ke 6 ntah.. Matematik Tambahan terus fail dapat 9. Pendek kata kalau takder kakeleter memang hancus ler. Tak reti aku nak congak 7x8 tu berapa jawapannya.. Time belajar pun malas, semuanya cukup2 makan ja result exam.

Tapi, itu dulu.

Sekarang baru aku tahu rupanya aku ni slow learner. Dah tua2 begini baru la faham apa benda yang aku belajar 15 ke 20 tahun dulu. Hahahaha...

Sehingga ke hari ini, hanya sekali sahaja aku pernah kerja dalam bidang yang tak berkaitan dengan nombor - nombor. Waktu tu, Sunway Lagoon baru buka dan aku kerja dekat fast food outletnya, Captain Quack. Aku suka buat kerja goreng burger patty tu dan kadang2 jaga kaunter kat depan. Time tu baru sedar rupanya aku memang suka kerja yang banyak senyum dan bercakap dengan orang sepanjang hari.

Lagi sebulan aku akan tinggalkan tempat kerja sekarang ni. Bercampur2 jugak rasa suka dan hibanya. Walaupun kerja belum sampai setahun, ramai staf2 kat sini yang dekat di hati. Rasa sedih gak nak tinggalkan kawan2 yang satu kepala ni.

Tapi, itu sekarang.

Dulu? Hahahaha.. stress minda setengah mati dengan benda2 yang tak berfaedah memang sangat tak berguna.

Chiow.

No comments: