Sunday, February 23, 2014

Nak Gaji Besar?

Ada beberapa kenalan bertanya, kalau apply kerja, berapa patut kita letak expected salary?

Jawapannya bergantung kepada samada kita ada experience kerja atau tak.

Bagi yang ada experience, roughly kenaikan yang acceptable by potential employer ialah dalam range 25%-30% dari last drawn salary. Tapi bagi yang fresh grads, chances are, majikan selalunya dah tetapkan starting salary.

Walaubagaimanapun, kita boleh juga letak expected salary ikut market rate. Salah satu sumber yang boleh digunakan ialah dengan merujuk salary report dkt website jobstreet. Tapi kena sign-up dulu lah. Contohnya click di sini.

Untuk fresh grads, terimalah seadanya salary yg potential employer expect kita terima. Sebabnya, kita belum ada job experience lagi so amatlah tak wajar nak tolak demand. Logiknya mudah saja.. kalau kita tak nak accept offer tu, orang lain bersepah lagi yang akan accept.

Ada beberapa tips gua nak share tentang expected salary ni. Untuk yang dah ada pengalaman kerja gua cadangkan korang letak expected salary yang tinggi dalam range 50% ke 60% dari current salary. Ada 2 sebab, yakni:-
1. Bila kita apply dalam range yang tinggi, application kita akan imply atau menggambarkan ability kita is worth that much. Dalam interview, tinggal nak 'jual diri' tentang ability kita tu saja. Tapi make sure kita betul2 ada ability yang kita nak jual pada panel tu.
2. Jobstreet akan email vacancy yang dalam range yg kita nak tu i.e. yang tinggi. Bila rasa ada vacancy yang sesuai sikit, just click and apply.
Jika dipanggil interview, biasanya panel akan tanya minimum kita boleh turun.. then barulah kita turunkan kepada level 25% to 30%, yakni satu kenaikan yang agak standard dari last drawn salary. Chances utk dapat job offer dari majikan adalah lebih tinggi sebab majikan dapat reduction yang banyak dari expected salary asal yang kita mintak tu.

Contoh:-
Gaji sekarang RM1,000
Apply kerja letak expected salary RM1,500 ke RM1,600 (50% to 60% higher from last drawn salary)
Bila ditanya oleh panel berapa minima yang kita sanggup turun, turunkan lah ke RM1,250 ke RM1,300 (25% to 30% higher from last drawn salary)

Gua perasan, bagi orang2 yang loyal dengan satu2 syarikat berlebih2 sangat pun, gaji derang jarang naik mencanak. Melainkan derang exceptionally outstanding dan majikan perasan ability derang.

Tapi kalau korang nak gaji naik banyak, korang kena lompat2 (read: tukar kerja) sikitlah. Namun kalau nak lompat pun, gua rasa average 1 tahun ke 1.5 tahun bekerja di satu2 majikan adalah reasonable, before korang lompat.

Selamat mencuba.

2 comments:

JuneBM said...

Very good Tips. Thanks

Unknown said...

You are most welcome. :)