Friday, February 7, 2014

Tips Manage Pasangan

Kali ini nak bercerita tentang couple management. Dan entry ini sedikit panjang.
Applicable kepada semua jenis hubungan, samada yang telah lama bersama ataupun yang sedang bercinta, menunggu masa nak mengikat pertunangan dan seterusnya menuju ke alam perkahwinan.
Ramai orang berpendapat zaman bercinta sangat manis.
Ketika inilah rasa sayang antara pasangan itu memuncak, rasa rindu yang tak berkesudahan dan diselang-seli pula dengan cemburu yang bertalu2 menjenguk saat berjauhan.
Keadaan begini juga wujud pada pasangan yang telah lama bersama.

Nak manage pasangan bukanlah terlalu sukar. Tips2 berikut, saya nak kongsi bersama lewat keluhan seorang sahabat menceritakan masalah dia dan pasangannya:-

Situasi: Pasangan sibuk nak tengok telefon ataupun suka stalk.
Pasangan yang macam ni memang la nampak macam nak mengawal diri kita. Lambat sikit jawab SMS dah dipersoalkan. Tak jawab panggilan telefon dituduh sedang dating dengan orang lain. Bila tertinggal telefon kat mana2, dikatakan sengaja. Persoalannya kenapa jadi kronik yang macam tu? Ketahuilah, perangai yang sebegini lahir dari rasa emosi takut. Takut kehilangan pasangan; yakni hilangnya pasangan kepada pihak ketiga. Omputeh kata, the feeling of insecurity. Jadi apa ubatnya? Secara teori nya jika pasangan kita yakin yang hati kita hanya pada dia, dia tak akan jadi begitu. Maka yang praktikal untuk dibuat, antaranya ialah tunjukkan yang kita tak ada apa2 yang nak disembunyikan. Kalau telefon tu ada locking mechanism, maka kita buangkan lock tu. Letak saja telefon merata2, jangan selalu di tangan. Jadi hasilnya dia akan rasa yang kita tak ada apa2 yang nak disembunyikan.

Situasi: Pasangan cepat naik angin.
Pasangan yang cepat naik angin ni bergantung kepada jantina. Kerap kali, orang lelaki yang baran. Pantang silap tutur kata, perbuatan mahupun perhatian alamat keluar asap dan api lah ikut lubang telinganya. Orang perempuan jarang2 ada yang baran sebab kerap kali dia berdiam diri bila marah (orang lelaki selalu konfius tentang hal ni maka perlukan entry lain kalau nak bercerita panjang lebar). Maka tips ni lebih sesuai untuk kaum hawa sebab yang menyimpan sakitnya kerap kali mereka.
Now, apa nak buat bila dia mula naik angin? Perkara paling efektif sekali ialah mengiyakan saja apa yang terhambur dari mulut dia. Tak payah bangkang sebab bangkangan ni bertindak macam minyak petrol; api 'hangin' akan bertambah besar. Bila kita tak bangkang bukan bermaksud dia betul ataupun kita salah. Tujuannya hanyalah untuk defer dulu persoalan siapa betul, siapa salah. Persoalan yang lebih penting lagi pada saat tu ialah nak sejuk kan si dia dulu. Selepas dia dah sejuk, baru lah timbulkan balik perkara yang asal tadi. Lelaki ni memang pelik sikit, lubang telinga dia macam ada penutup kalau tengah hangin. Cuma bila sejuk baru telinga dia mendengar. Bila dia dah mula mendengar tu, akan jadi mudah bagi dia menerima kenyataan kalau dia yang salah.

Situasi2 lain bergantung kepada jika ada sesiapa yang nak tahu secara spesifik,  boleh lah tinggalkan situasinya di ruangan komen kat bawah ni..

No comments: