Monday, October 7, 2013

Passion Gua

Rindunya masa2 lalu bila aktif shoot for wedding. That's a fact.
It all started with just taking some candid shots time budak opis kawin; si Dasrol dgn wife dia. Time tu guna camera phone.
Somehow, dari situ I started to write a blog on wedding. Tapi writing blog on wedding takes a lot of time. Pengamatan kena tinggi. Hampir semua benda kena pay attention. Dah la gua punya favourite food is nasi kenduri (ini ramai yang tak tahu). After a couple of weddings, I got malas and it stops there.
Some close friends in office, Hamid and Mat Rani ajak JV shoot for wedding. I took that opportunity to try something new. Maka kami wujudkan 'Kilas Pictures". Dgn camera cap ayam je gua bantai shoot sampaikan at the end tak tahu mana satu gambar nak pilih. Asal je pengantin bergerak sikit, our lenses mesti menghala ke situ. Time tu takder seni. Main hentam keromo saja. Tapi ada kenangan manis (sangat pahit untuk pengantin). Disebabkan kitorang lah kek pengantin setinggi 3 tingkat tu terbalik sebab kitorang nak tolong angkat kan meja kek. Kaki meja tersadung platform pelamin. Last2 pengantin potong kek setingkat. Time tu sedar 2 benda. First, jangan usik kek pengantin mahupun meja kek. Secondly, kalau tugas kita shoot photo, buat itu je.
Lepas tu kitorang try bagi quote kat some couples. Satu pun tak ada yang berani nak engage. Hamid nak charge mahal sebab dia buat matematik costing. Gua rasa kalau nak mula bertapak, charge mahal2 alamatnya takder client lah. So, kitorang go separate ways. Mat Rani retired and sibuk dengan cucu dia. Hamid pulak sibuk dengan hal dia upgrading camera dan gua teruskan hasrat nak jadi wedding photographer secara lone ranger.
Gua punya thinking time tu, gua nak cater for budget couples. So wujudlah blog budget photography gua dengan tagline yang hopefully menarik minat pasangan yg nak kawen. Charge sangat lah murah time tu. Mana nak dapat RM250 satu event. Couple nak mintak shoot apa pun, gua tak banyak kerenah. Follow apa saja derang nak. Semua gua shoot. Gua minta tolong adik angkat print kan flyer and gua distribute kat Karnival Pengantin di Stadium Shah Alam. Gler malu nak mampus time tu. Tapi once dah lepas beberapa couple gua approach, barula gementar tu hilang. Dan the rest was history. Alhamdullillah, dapat client from time to time.
Lepas dah agak confident sikit, baru lah gua cari jalan nak meluaskan pengaruh maka gua buat lah satu website dengan nama commercial yg related dengan photography. Alhamdullillah rezeki bertambah baik. Gua buat loan beli camera mahal dengan lense yang sesuai. Dapat bonus terus angkat Apple sebijik. Program pun beli yang ori. Orang kata kalau nak hasil yang baik, kena guna tools yang betul. Itu gua setuju.
Even, berani gua venture dgn kawan baik si Nik Cilikphoto dan lagi dua orang kawan Nik utk cari studio. Just in case ada client nak buat indoor shoot atau kat studio, tak payah nak kelam kabut sewa dengan orang. Kitorang sewa lot kedai kat Ara Damansara, convert jadi studio. Tapi malangnya lepas tu, ada yang tarik diri. Katanya nak benti shoot. Aleh2 rupanya still shooting. Partner gua time tu si Nik hangin la jugak sebab share kos studio dah jadi besar. Gua pun bengang cuma terpaksa maintain cool.
Bila dapat shoot dengan seni yang tertentu, kita jadi confident bila client nak shot2 tertentu. Bila dapat deliver apa yg derang nak, satu kepuasan yang sukar nak digambarkan. Gua boleh spend time berjam2 just nak make sure hasil gua terbaik. Weekend pun gua kerja. Dah la weekdays kerja opis. Anak bini dah macam terabai sikit.
Tapi tu lah.. lama2 duk buat benda ni, hati dah mula rasa sangsi. Rasa serba salah yang gua dah cerita kat posting sebelum2 ni. So gua decide to quit buat wedding photography secara serius. Studio yang disewa tu pun gua hintkan pada Nik yang gua nak quit. Tak dapat dipastikan apa reaksi Nik sebab lepas tu kitorang still in contact dan Nik tak pernah bangkitkan hal studio.

Hmm.. sejarah gua dalam wedding photography ni saja di jadikan posting di blog supaya one day my children will know apa gua punya passion selain dari jamming dengan djembe. Street drumming ni satu benda yang gua suka buat. Tapi dengan masalah dalaman tentang sapa nak take the lead membuatkan ianya tergantung begitu saja. Sedih pun ada jugak tapi apa boleh buat. Gua still mengetuk gendang bila ada masa terluang dan invite dari kawan2 terdekat.

Passion (from the latin verb pati meaning to suffer) is a term applied to a very strong feeling about a person or thing.
I've found mine. Have you find yours?

No comments: