Friday, September 27, 2013

Sedut Racun

Orang banyak bising harga benda2 keperluan naik. Aku pun bising jugak cuma dalam hati saja sebab walaupun naik, perbelanjaan aku yang bertambah tu aku tampung dengan mengurangkan simpanan aku bulan2.

Agaknya satu hari nanti bila keperluan asas aku yakni rokok naik sehingga RM50 sekotak, aku mungkin akan mula bising di luar hati. Atau mungkin aku berpiket secara solo di depan kedai mamak yang pagi2 aku beli rokok tu. Mana tau kalau aku mula berpiket, akan ada perokok2 tegar lain yang turut sama berpiket. Pasti ramai yang panas dalam cuma khuatir kalau diluahkan jadi kera sumbang sorang2 (read: sekor2).

Secara psikologinya, perlu ada yang memulakan sesuatu.  Aku pasti kalau aku mula sorang, akan ada yang turut serta. Kalau tidak pun jika perlu, aku bayar derang untuk turut serta. Jika perlu lah. Lepas tu bolehlah bersandar tepi tiang sambil menyedut racun membicarakan keadaan ekonomi masa itu.

Hmmph.. perjuangan ini akan hambar jika diusahakan sorang tetapi hasilnya dikongsi satu Malaysia.

No comments: