Sunday, December 8, 2013

Why I Got Married More Than Once

Ada ketikanya bila menulis entry di blog ini, saya tidak memikirkan tentang siapa yang akan membacanya. Kadang - kadang kita ingin sangat nak meluahkan apa yang terbuku cuma kita sedikit risau tulisan kita akan mengguris hati setengah2 pihak. Malah lebih kritikal lagi bila apa yang saya tulis itu disalah-ertikan dan dikaitkan pula dengan mereka yang tidak mempunyai kaitan langsung.

Rasanya lebih mudah berbicara tentang isi hati dan buah fikiran tanpa mengetahui siapakah audien kita.

Apa yang saya tulis merupakan luahan dari hati.

Ada ketikanya ia berunsur satira, sekadar satu cubaan untuk memberi sedikit hiburan.
Ada pula masanya, tulisan saya bernada serius. Saya selitkan sedikit iktibar untuk dijadikan pedoman, panduan serta peringatan buat diri saya sendiri.
Alhamdulillah jika ada di antara tulisan saya memberi impak positif kepada sesiapa saja yang membaca.
Dan ada waktunya pula apa yang tertulis itu seperti peluru muntah dan tidak langsung melalui proses berfikir yang wajar. Hatta, yang terhasil tiada nilai tertentu akhirnya. Kosong.

Tidak lama dahulu, saya ada berkira2 untuk menulis sebuah buku. Tetapi keinginan ini tidak saya teruskan secara serius. Sekadar melepaskan batuk di tangga.

Mengikut perancangan, buku ini adalah tentang hubungan sesama manusia. Tentang relationship. Tentang hubungan antara lelaki dan wanita, tidak kira mereka di peringkat yang mana satu.
Samada sedang bercinta, berkahwin ataupun telah kembali bujang.
Buku ini akan memberi panduan secara santai dalam memahami kenapa sesuatu itu berlaku di dalam perhubungan.
Buku ini akan cuba menjawab persoalan2 yang kadang2 merunsingkan.

Kenapa hubungan kami tidak lagi sehangat dahulu?
Kenapa rajuk saya tidak diendahkan dia?
Mampukah saya meneruskan hidup tanpa dia di sisi?
Bagaimana melupakan si dia yang telah pergi.
Dan sebagainya.

'Why I got married more than once'.

Saya rancangkan tajuk buku tersebut.

Insyaallah, saya telah kembali menulis.


No comments: