Sunday, October 11, 2015

Tips: Memahami dan Mengingati

Kali ni nak share dua benda penting sebagai pelajar untuk kanak - kanak yang dah mula kenal huruf dan membaca peringkat awal.
Orang dewasa berjiwa anak2 pun boleh cuba kalau sekarang masih lagi merangkak2 membaca.

Memahami
Tak cukup kalau parents hanya tahu mengarah anak2 pergi belajar bila ternampak seolah2 anak2 membuang masa. Parents kena tunjukkan cara belajar. Guna sebuah buku yang elementary, suruh anak - anak baca perenggan pertama sahaja. Selepas itu, tanya dia apa yang dia dah baca. Biar anak guna ayat sendiri bila dia cuba memberitahu apa yang dia baca. Salah atau betul bukan persoalannya pada peringkat ini.

Selepas itu, tutup buku dan biar dia bermain. Lakukan hari - hari, jika mampu.

Ini akan buatkan anak2 rasa membaca buku itu BUKAN satu bebanan. Selepas beberapa hari tambah perenggan kepada dua dan kemudian tambah lagi selepas beberapa hari berikutnya. Lakukan begini sehingga, jika mampu, kepada satu topik untuk satu - satu ketika. Yang penting, usaha kan anak - anak supaya mampu untuk terangkan kembali apa yang dia baca. Insyaallah tips ini akan melatih anak - anak cara nak absorb dan memahami apa yang dia baca.

Mengingati
Untuk mengingati rasanya takder cara lain melainkan mengulang dan terus mengulang. Sesuatu yang diulang pastinya akan melekat dan akan menjadi sesuatu yang kebiasaan seperti berada di dalam keadaan bawah sedar atau subconcious mind. Contohnya kalau kita memandu, adakah kita berfikir dulu sebelum kita brek? Our mind automatically sends signal to our feet; telling the feet to press the break pedal in a situation of emergency, right? We don't even have to think in order to brake. Jadi untuk sampai ke tahap tu, perlu latih tubi mengulang.

Konsepnya sama seperti kita ajar anak mula mengira dulu. Maka ajar lah anak yang sedikit dewasa cara mengulang. Suruh dia pilih satu topik yang perlu diingat. Hafal, tutup buku dan sebut. Kalau lupa, buka buku dan rujuk. Kemudian, tutup dan sebut. Bila dah agak boleh mengingat, suruh anak-anak buat perkara lain supaya dia lupa apa yang di hafal tadi. Kemudian, uji semula kemampuan dia untuk recall perkara yang diingat tadi. Lakukan untuk beberapa hari. Beritahu anak - anak supaya guna kaedah yang sama untuk semua perkara - perkara yang perlu hafalan.

Insyaallah, berkesan.

Selamat mencuba.

No comments: